Fourth World Theory

Edited by Rudolph C. Rÿser, Ph.D. on February 04, 2016
The Center for World Indigenous Studies research into the applications of Fourth World knowledge systems prompted the need for a clear theoretical framework for the conduct of research. The product of this challenge is the published results of more than thirty years of thoughtful consideration by many scholars of the contours and foundations for a theory that may have broad utility in support of research rooted in indigenous knowledge systems.



After numerous research efforts testing theories researchers at the Center for World Indigenous Studies have completed an extensive paper entitled "Fourth World Theory and Methods of Inquiry" that will appear as a chapter in the Handbook of Indigenous Knowledge and Research Methods in Developing Countries, edited by Dr. Patrick Ngulube at the University of South Africa. The book will be published in 2016 by IGI, International in Hershey, Pennsylvania, USA.



The paper's abstract:

Fourth World Theory (FWT) emerged in the experience of political leaders and scholars seeking to explain the position of non-state nations and peoples in their political and sometimes violent interactions with other non-state nations and with states’ governments that pursue dominance and

control over territories and peoples inside claimed boundaries. The conceptual framework of FWT is rooted in the dynamic and evolving relationships between people, the land and the cosmos. Authors explain the globally shared Four Directions metaphor as symbolic of the relational connection of human experience with the land and the cosmos; and how this emblematic instrument blends qualitative, quantitative and relational reasoning to apply knowledge systems that have local, regional and global applications. The authors seek to present a tested conceptual framework that permits one to explain social, economic, political, environmental, strategic and cultural phenomena blending indigenous scientific knowledge with conventional sciences.
Translated to Spanish:El Centro de Investigación de Estudios Indígenas mundial en las aplicaciones de cuarto mundo knowledge systems impulsó la necesidad de un claro marco teórico para la realización de investigaciones. El producto de este reto es la publicó los resultados de más de treinta años de atenta consideración por muchos estudiosos de los contornos y las bases de una teoría que puede tener utilidad amplia en apoyo de la investigación arraigada en los sistemas indígenas de conocimiento.



Después de numerosos esfuerzos de investigación probar teorías investigadores del Centro de Estudios Indígenas mundial han completado un extenso documento titulado "Cuarto Mundo Teoría y Métodos de Investigación" que aparecerá como un capítulo en el manual de los conocimientos indígenas y métodos de investigación en los países en desarrollo, editado por el Dr. Patrick Ngulube en la Universidad de Sudáfrica. El libro será publicado en 2016 por el GII, Internacional en Hershey, Pennsylvania, Estados Unidos.



En el documento se resumen:

Cuarta teoría (FWT) surgió de la experiencia de líderes políticos y académicos que buscan explicar la posición de no-estatal de las naciones y de los pueblos en sus políticas y a veces violentos, interacciones con otras naciones no estatales y con los gobiernos de los Estados que persiguen la dominación y el

control de territorios y poblaciones dentro de límites reclamados. El marco conceptual de FWT está arraigada en la dinámica y la evolución de las relaciones entre las personas, la tierra y el cosmos. Los autores explican las cuatro direcciones compartido globalmente como metáfora simbólica de la unión relacional de la experiencia humana con la tierra y el cosmos; y cómo este instrumento emblemático mezclas cualitativos, cuantitativos y razonamiento relacional para aplicar los conocimientos de sistemas que tienen carácter local, regional y global. Los autores tratan de presentar un marco conceptual que permita probado uno para explicar aspectos sociales, económicos, políticos, ambientales, estratégicos y de fenómenos culturales indígenas mezcla el conocimiento científico con las ciencias convencionales.